Anmeldelse: Det smaragdgrønne atlas af John Stephens

Af gæsteanmelder:

En juleaften, da Kate er 4 år gammel, bliver hun og hendes yngre bror og søster afleveret til et børnehjem, og deres forældre må flygte. De næste ti år flytter de fra børnehjem til børnehjem men uden at miste troen på, at de engang vil gense deres forældre. Da de bliver smidt ud af endnu et børnehjem, bliver de anbragt på den mystiske Mr. Pyms børnehjem, og her begynder det at gå op for dem, at der er mere mellem himmel og jord, end de først troede. En magisk bog sender dem tilbage i tiden til et parallelt univers, der befolkes af overnaturlige væsener, dværge og en ond heks.

Det smaragdgrønne atlas starter langsomt ud, men som en af karaktererne i bogen selv siger, så er der ikke noget så rædsomt, som når man haster igennem en historie. Denne synd gør bogen sig ikke skyldig i, men til gengæld leverer den nogle fabelagtige, humoristiske og uforglemmelige personportrætter. Da intrigen rigtig folder sig ud, bliver der ikke sparet på aktionmættede kampscener og eksplosioner, og det komplicerede plot bliver udredt på fornemste vis.

Bogen kan varmt anbefales til alle som elsker parallelle universer, magiske væsener og en spændende fortælling. Jeg glæder mig til at sætte kløerne i efterfølgeren Den rubinrøde krønike.