Anmeldelse: Den 5. bølge af Rick Yancey

Gæsteanmeldelse af:
Den 5. bølge udvikler sig fra at være en næsten ubærlig dyster fortælling om eksistentiel ensomhed fortalt i en lidt karikeret teenagestemme til at være en velfortalt fremtidsroman med et velkomponeret og uhyggeligt plot.

Jorden angribes af rumvæsener, og det første angreb kaldes den 1. bølge. Siden rammer 3 andre bølger, og hver gang dør flere og flere mennesker, indtil kun ganske få er tilbage. Én af de overlevende er teenagepigen Cassie, hvis forældre begge er døde efter rumvæsenernes invasion. Hendes bror er blevet bortført, og hendes eneste mission i livet er at finde og redde ham. Men det er farligt at vandre alene i det krigshærgede landskab, for rumvæsenerne lurer overalt, og levende mennesker jages af rumvæsenernes snigmordere, som Cassie benævner Silencers. En dag møder hun den mystiske, flotte fyr Evan, og mødet bliver starten på en række uforudsigelige hændelser og en farefuld færd ind i fjendeland.

Romanen fortælles fra tre forskellige synsvinkler, der gradvist gør læseren klogere på, hvad den 5. bølge går ud på. Begyndelsen af romanen er fortalt med Cassies lidt irriterende teenagestemme, men som historien skrider frem, træder fortællerstemmen i baggrunden, så man kan fokusere på personernes udvikling og lade sig opsluge af det spændende og velkomponerede plot.

Det er en rigtig spændende fremtidsroman, der kan læses af både drenge og piger, men man skal ikke starte på den en dag, man er i trist humør, for begyndelsen er så deprimerende, at det næsten ikke er til at bære. Heldigvis har rumvæsenerne ikke haft held til at udradere kærligheden fra jordens overflade, og det er i sidste ende det, der giver læseren håbet tilbage.