Anmeldelse Gregor i Underlandet bind 1-5 af Suzanne Collins

Af gæsteanmelder Lene Dybdahl (fantasy-forfatter)
Gregor-serien er en medrivende og velskrevet fantasy-serie i 5 bind om drengen Gregor, der bærer sin skrøbelige families problemer på sine skuldre og modigt rejser ud på eventyr i den paralelle verden Underlandet for at holde sammen på dem, han elsker højest.
Læs her, hvorfor du skal læse alle 5 bind i Gregor-serien!

gregor1

Gregor i Underlandet (Gregor bind 1)

Gregor og hans søster Boots falder ved et tilfælde ned gennem en skakt, der fører til den parallelle verden, Underlandet, som bebos af en anden race mennesker, kæmpe rotter, kakerlakker, mus og flagermus. Det er en meget spændende historie om Gregor og Boots lange rejse i det farefulde Underland, der fører dem dybt ind i rotternes land for at befri deres far, som holdes fanget der. Læs hele anmeldelsen her.
gregor2

Gregor i dødens labyrint: Gregor and the Prophesy of Bane (Gregor bind 2)

Underlandet blev grundlagt af en mand ved navn Sandwich i 1700-tallet, og folket i underlandet har et særligt rum dedikeret til hans gådefulde profetier. Én af disse handler om, at kæmperotten The Bane (Bødlen på dansk) skal slås ihjel af en kriger. Underlændingene tror, at denne kriger er Gregor, og de bortfører derfor hans søster, Boots, for at lokke ham tilbage til deres land, så han kan fuldføre profetien.
Endnu engang kommer Gregor og Boots ud på en faretruende rejse. Hvor bind 1 henvender sig til en lidt yngre målgruppe, er bind 2 blevet mere moden og kan sagtens læses af ældre børn, unge og voksne. Bogen er meget spændende og levende fortalt, og kan varmt anbefales.

Gregor3

Gregor and the Curse of the Warmbloods (Gregor bind 3)

Nu har Gregor og Boots været i livsfare hele to gange, og hver gang er deres mor (og søsteren Lizzie) blevet hjemme i New York ude af sig selv af bekymring. Hun har nu forbudt dem nogensinde at vende tilbage, men Underlandet har endnu engang brug for Gregors hjælp, da en farlig sygdom truer med at udrydde alle varmblodede dyr i den parallelle verden. Gregors mor nægter at hjælpe, men da rotten Flænser (Ripred) lægger maksimalt pres på dem, ser Gregors mor ikke anden udvej, end at tage med ned i Underlandet sammen med Gregor og Boots.
Uden at afsløre for meget, vil jeg sige, at det bliver en skæbnesvanger beslutning, hvor flere af familiemedlemmerne kommer i livsfare. Bogen er næsten ikke til at slippe igen, fordi man nu kender personerne i fortællingen så godt. Man griner med dem, når det går godt, og græder med dem, når det går dårligt. Bind tre er en fænomenal fortælling om en splittet familie og et stort ansvar på en lille drengs skuldre. Og den er vildt god!

gregor4

Gregor and the Marks of Secret (Gregor bind 4)

I de tre tidligere bøger har vi stiftet bekendtskab med den unge pige Luxa, som er på Gregors alder, og som skal være dronning over Underlandet, når hun bliver gammel nok. Indtil nu har hendes bedsteforældre Vikus og Solovet styret landet for hende. Bedstefaderen Vikus er en klog, gammel mand, som har deltaget i store og vanskelige beslutninger. Hans kone Solovet står i spidsen for menneskenes hær, og hun er ret så krigerisk anlagt. I denne fjerde bog truer krigen med at bryde ud mellem de gamle ærkefjender menneskene og rotterne. Samtidig finder Gregor ud af, at han er forelsket i Luxa, hvilket giver ham en masse problemer.
Den umulige kærlighed mellem Luxa og Gregor er rigtig fint beskrevet, men kærlighedshistorien er egentlig kun en sidehistorie. Hovedhistorien handler om rottehærens grumme planer for en anden udsat befolkningsgruppe, niblerne (musene). Suzanne Collins er en mester i at holde styr på et stort og nuanceret persongalleri, således at næsten alle personer fremstår tydeligt for læseren med hver sine personlighedstræk. Man lever sig ind i deres problemer, dilemmaer og deler deres sorg, når døden rammer. Og det gør den. For Suzanne Collins skåner ikke sine personers liv, bare fordi det er en børnebog.

Gregor5

Gregor and the Code of Claw (Gregor bind 5)

Det fantastiske ved Gregor-serien er de mange gåder og profetier, som på forunderlig vis styrer handlingen gennem bøgerne. Man får indtrykket af, at hver enkelt bog er blevet tænkt til ende, før den er skrevet, fordi selv små ubetydeligheder fra de første bind, pludselig får enorm betydning hen mod slutningen af serien. I det femte og sidste bind om Gregor i Underlandet, skal rotternes kode brydes, hvis menneskene skal have en chance for at komme levende gennem den krig, som blev indvarslet i bind 4, og som i bind 5 bryder ud i lys lue.
Bind fem i Gregor-serien skiller sig ud fra de andre bøger ved at have en lidt anden opbygning, op til flere overraskende drejninger i plottet og ikke mindst ved en tiltagende moraliseren over krigens væsen og uretfærdigheden i verden. Det bliver her (hvis man ikke var klar over det før) tydeligt for læseren, at Underlandet også skal læses som en allegori over vores egen verden, og dette udpensles rigeligt. Hvad man derimod ikke kan sætte en finger på, er forfatteren Suzanne Collins evne til fortsat at levere fantastiske personskildringer. Plotmæssigt formår hun at samle trådene fra alle de foregående bind og levere et brag af en finale.