Lennox af Craig Russell

Klassisk kulsort krimi noir fra 50´ernes gangsterplagede Glasgow er et særdeles spændende bekendtskab.

Glasgow, 1953. Tre konger
2. Verdenskrig  ligger få år tilbage i tiden, og er stadig frisk i alles erindring. I den mørke, rå og smogplagede skotske storby, er der dog ikke megen tid til at søbe i fortiden, her er kampen nemlig ingenlunde overstået – for nu gælder det gangsterbossernes kamp om gaden, markedet og pengene.

De tre store gangsterkonger, når efter hårde indbyrdes kampe med store tab frem til et kompromis om at dele byen i mellem sig. Hvilket for en tid begrænser blodsudgydelserne og vigtigst: det får de beskidte pund til igen at flyde i en lind, uafbrudt strøm.

Nye Spillere  
Men nye spillere melder sig på banen: opkomlingene, McGahern-tvillingerne, kræver deres del af kagen. Men da den ene tvillingebror, Tam, der udgør den venstrehjernehalvdel i familieforetagendet, brutal myrdes bringer det ubalance og usikkerhed i gangsterrækkerne – hvem står bag, og hvad pønser de på?

Den både mindre hårdtslående og generelt intellektuelt understimulerede bror, Frankie McGahern, frygter naturligt nok for sit liv, og vil have fundet drabsmændene bag den koldblodige likvidering af broderen. Derfor henvender han sig til privatdetektiven Lennox for at få ham til at kigge på sagen.

Men Lennox, der på skift har arbejdet for de tre konger, skal ikke have noget klinket, så han takker på det bestemteste nej. Samme aften myrdes nu også Frankie, og så havner Lennox alligevel i det store fedtefad, for politiet mener, at han er drabsmanden.

Lennox
Der er derfor ikke andet for Lennox at gøre end at stramme sig op med en Canadian Club, lægge totenschlægeren i lommen på cottoncoaten, trykke hatten godt ned over øjnene, og så bevæge sig ud i Glasgows smogfyldte labyrint i jagten på nogle mordere, der kan få selv de ellers skruppelløse og hårdhændede gangsterkonger til at blegne.

Om detektiven og jeg-fortælleren Lennox, får læseren ikke meget at vide, og Lennox vedbliver derfor med at være noget af et mysterium romanen igennem. Vi ved at han er skotsk/canadier, at han er høj og kan slå en særdeles proper næve, men vi ved ikke hvordan, han ellers ser ud.

Vi får at vide, at han har kæmpet i krigen og dér mistede alle sine illusioner, så at han nu, som det sømmer sig for en drikfældig, hårdkogt privatdetektiv, er en kold, beregnende skid. Der viser sig dog(selvfølgelig) bag al kynismen at være en sidste rest af hengemt ridderlighed.  


Glasgow fra 1950, her dog uden smog!

Skarptskåren og atmosfærefyldt
Det er en meget skarptskåren og plotdreven krimi, med en intens og mættet noir-stemning. Craig Rusell mestrer virkelig sin Raymond Chandler-inspireret-noir, så alle de rette elementer er med: privatdetektiven, der helt klassisk, uretmæssigt anklages for et mord, lyssky gangstere, modvillige og korrupte politifolk, dødsensfarlige femme fatale, og de flabede, hårdkogte bemærkninger og analogier.

Jeg kom til at tænke på Sergio Leones A Fistfull of Dollars, hvor Clint Eastwood på skift arbejder for to rivaliserende familier, spiller dem ud mod hinanden og først og fremmest kører efter sin egen dagsorden.

Hvis jeg skal indvende noget mod den stærkt underholdende, og velskrevne krimi, er det måske netop, at noir-skabelonen ligger så stramt ned over historien, at privatdetektiven mangler særegenhed og idiosynkrasier, der adskiller ham fra klicheen; hans insisteren på egen kynisme føles noget vel automatisk og tillagt; og så sidder han rappe, ironiske kommentarer efter min mening ikke helt i skabet, og er ikke helt så morsomme og spiddende som hos f.eks. en anden skotsk noir-forfatter som Philip Kerr.

Det til trods er det en rigtig kvalitetskrimi, og jeg vil glæde mig til fortsættelsen, Glasgow kysset, der snart skulle udkommer på Forlaget Hovedland. 
  

Craig Russell, født 1956 i Skotland. Han har gjort tjeneste som politiofficer og arbejdet i reklamebranchen, før han blev forfatter på fuld tid. Han var med i opløbet til ”The Duncan Lawrie Dagger Award” i 2007 med bogen Mord er ikke noget eventyr. I 2008 vandt han CWA Dagger in the Library for sin kriminalserie om Jan Fabel, som omfatter Blodørn, Mord er ikke noget eventyr og Til evig tid (2010)









Skriv en kommentar

Kultur-cafeen

Kultur-cafeen skriver anmeldelser af nye krimier, historiske værker, historiske krimier, romaner om romerriget, kriminalromaner fra anden verdenskrig og nazityskland, bøger fra Berlin Noir genren samt anmeldelser af film og tv-serier. Vi bringer anmeldelser af både danske og udenlandske krimier og historiske bøger.