Tissemyrens bid – anmeldelse af Antboy 1

Af Lene Dybdahl
Jeg er ikke en dreng. Jeg går ikke i femte-sjette klasse, og nu tænker du så måske: ’hvorfor filan gider du så at læse Antboy’? Sagen er at jeg er 30 år gammel og af hunkøn, men det sparker mig alligevel ikke helt af banen. For jeg er også inkarneret fan af Den store djævlekrig af Kenneth Bøgh Andersen – den samme forfatter, der har skrevet Antboy-serien.

Kenneth Bøgh Andersens bog Tissemyrens bid handler om den fede nørd Pelle Nøhrmann, der bliver mobbet i skolen af Terror-Tvillingerne. En dag kommer han ved et uheld til at riste en tissemyre i microovnen, og da den kommer ud, bliver han bidt af den. Det viser sig at dens bid har givet ham en myres superkræfter: han kan kravle op ad mure, bære mange gange sin egen vægt og tisse syre. Sejt nok.

Den første bog handler mest om, hvordan Pelle opdager sine nye superkræfter og til sidst opfinder sin nye identitet: Antboy – Myredrengen. Men Antboys første rigtige eventyr (som uden at sige for meget omhandler et kunsttyveri på det lokale museum) bliver der spolet lidt hurtigt hen over. Jeg synes faktisk man sidder lidt tilbage med en fornemmelse af at det aldrig blev vildt spændende.

Bogen er altså okay underholdende, men når man lige har lagt Djævlekrigen fra sig, føles den  lidt tam. Jeg er altså ikke helt oppe at hoppe på stolen af begejstring, og det er derfor jeg startede med at skrive, at jeg ikke er en dreng, som går i femte-sjette klasse. For måske synes drenge i den alder, at Pelles fedemands-jokes om sig selv er sjove, og at bogen er okay spændende.

For ikke at skræmme nye læsere væk, vil jeg dog sige, at Antboy 2 er noget bedre J